تبلیغات
حدیث موضوعی بَشــــــِـــیرٰان دِیـبـٰاج

بَشــــــِـــیرٰان دِیـبـٰاج
((( فرصتی ناب برای دوست داران فرهنگ دیباج )))

 تخریب مردمی حرم امامزاده سید عبدالله کرمان در پی عدم همکاری میراث و اوقاف

دولت بهار: اوقاف و میراث فرهنگی کرمان تخریب حرم امامزاده سیدعبدالله(ع) را حاصل نارضایتی مردم از وضعیت بنای مخروبه آنجا می‌دانند و معتقدند که برخی از مردم آنجا یا هیئت امنای امامزاده باعث تخریب این بنا شده‌اند
  

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس،  امامزاده سید عبدالله(ع) طبق قولی برادر تنی امام رضا(ع) و طبق قول دیگری از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است.

مردم ایران همواره خود را ارادتمند و وامدار اهل‌بیت پیغمبر(ع) و امامزاده‌های عظیم‌الشأن می‌دانند و با نذر و نیازهای فراوان و ابراز این ارادت همواره در جهت تکریم و تعظیم آنها کوشیده‌اند و هرگاه در گوشه‌ای از جهان به مقام شامخ آنها به هر نوع توهینی شود قطعاً آزرده خاطر و خشمگین می‌شوند.

اواخر اردیبهشت سال جاری، با توجه به دست اندازی میراث فرهنگی و اداره اوقاف در امر ساخت و احیای امامزاده منطقه مردم منتخب از همه محلات  در اعتراض به پاسکاری این دو اداره در امر ساختمان امامزاده  مرقد مطهر امامزاده سیدعبدالله(ع) را با استفاده از سکوت شب، تخریب کردند تا برای توسعه و زیارت امن اقدامات کافی صورت گیرد

 

امامزاده سید عبدالله کیست؟

در پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه درباره شرح حال امامزاده سید عبدالله(ع) چنین آمده است: از آنجا که این مزار به عبدالله بن موسی(ع) شهرت دارد بعید نیست که خفته در آن سید عبدالله الطویل بن موسی بن محمّد الیمانی بن موسی بن عبدالله بن امام موسی الکاظم(ع) باشد، زیرا امام فخر رازی از سکونت سیّدیمانی بن موسی در سیرجان خبرداده و می‌نویسد برای او فرزندانی است. در کتاب فرهنگ جغرافیایی درباره شخصیت مدفون در این بقعه و آرامگاه چنین نوشته شده است: «امامزاده سیدعبدالله نارتیج به قولی که برادر تنی امام رضا(ع) است، دارای ساختمان از خشت و گل با سقف گنبدی است‌».

مسئولان تخریب حرم امامزاده سید عبدالله چه‌کسانی هستند؟

در جای دیگر می‌نویسد: «این امامزاده از نوادگان امام علی النقی (ع) است؛ اما هیچ گونه شجره نامه ای در این مورد وجود ندارد.» از آنجایی که این مزار به عبدالله بن موسی شهرت دارد، بعید نیست که خفته در آن سیدعبدالله الطویل بن موسی بن محمد الیمانی بن موسی بن عبدالله بن امام موسی کاظم(ع) باشد، زیرا امام فخر رازی از سکونت سیّدیمانی بن موسی در سیرجان خبر داده و می‌نویسد برای او فرزندانی است.

حرم مطهر این امامزاده در هفت کیلومتری شرق شهر بم قرار دارد.

مردم برای فشار به میراث فرهنگی و اوقاف بقعه را تخریب کردند

حجت‌الاسلام محمد قاسمی‌زاده، مدیرکل اوقاف کرمان در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با تخریب بقعه شریفه امامزاده سید عبدالله از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در هفت کیلومتری شرق شهر بم گفت: برخی موقوفه‌ها و بقاع امامزاده‌ها در کرمان سابقه میراث فرهنگی دارند و برای بازسازی یا ساخت‌وساز در آنها باید سازمان میراث فرهنگی طرح و نقشه و اجازه آن را به اوقاف بدهد.

مدیرکل اوقاف کرمان با بیان اینکه بقعه امامزاده سیدعبدالله(ع) هم جزو موقوفات ثبت‌ شده در میراث فرهنگی بود، گفت: این بقعه قبل از زلزله بم سابقه میراثی نداشت ولی بعد از آن زمانی که فقط یک ساختمان مخروبه باقیمانده بود در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد.

قاسمی‌زاده ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی کرمان طرح و نقشه بازسازی این بقعه را با تاخیری یکساله به ما ارائه داد و این در حالی بود که مردم بسیار از مخروبه بودن این بنا به ما شکایت می‌کردند و از زیارت امامزاده به دلیل عدم امنیت بنا می‌هراسیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم زمانی‌ که دیدند از سوی اوقاف و میراث فرهنگی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد اقدام به تخریب این بقعه برای ایجاد فشار بر این دو سازمان کردند.

فقط یک دیوار تخریب شده است

مدیرکل اوقاف کرمان با بیان اینکه قطعاً تخریب‌کننده این بنا  مردم بوده اند و کار دولتی‌ها نبوده، گفت: البته مردم راضی به این کار نبوده اند و قطعاً هم قصد هتک حرمت امامزاده را نداشتند و حتی به گونه‌ای تخریب کرده‌اند که سه دیوار از امامزاده باقیمانده و فقط یک دیوار تخریب شده است. صندوقچه قبر مطهر هم آسیب ندیده و حتی مصالح ساختمانی آن در درون بقعه متبرکه نریخته است.

مسئولان تخریب حرم امامزاده سید عبدالله چه‌کسانی هستند؟

قاسمی‌زاده افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی اجازه دهد از ماه دیگر عملیات ساخت بنای جدید این امامزاده آغاز خواهد شد و بعد از پایان آن قطعاً برنامه‌های مذهبی و فرهنگی نیز در آنجا اجرا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: چند وقت پیش نیز هیئت امنا با همکاری اداره اوقاف بدون اطلاع اداره میراث فرهنگی اقدام به نوسازی بخشی از این بنا کرده بود که با تلاش میراث متوقف شد. و میراث اساسا به تمام نقشه های تجدید بنا برای این اماکن مخالفت می کند.

موحد با بیان اینکه ثبت ملی یک اثر در میراث فرهنگی الزامی برای این سازمان برای بازسازی و مرمت آن بنا را نمی‌آورد، تصریح کرد: ما توان مالی را نداریم که بقاع متبرکه را که تحت نظارت اوقاف است بازسازی یا مرمت کنیم.این را همه مردم بدانند نه میراث و نه اوقاف از طرح های تجدید بنا استقبال نمی کند

مسئولان تخریب حرم امامزاده سید عبدالله چه‌کسانی هستند؟

حرم امامزاده را دوباره می‌سازیم

وی با اشاره به ساخت مجدد بنای این امامزاده گفت: اکنون چاره ای جز ساخت بنای مناسب برای حرم این امامزاده واجب التعظیم نیست و به زودی ما اینکار را شروع خواهیم کرد.


آیا حرم امامزاده سید محمد دیباج نیز به این سرنوشت دچار خواهد شد؟؟



بقعة این امامزاده در روستاى سابق قلعه چهارده که امروزه به شهر دیباج تبدیل شده، در 54 کیلومترى شمال باخترى شهر دامغان واقع شده و بسیار مورد توجّه اهالى است.

ساختمان بقعه هشت ضلعى و هر ضلع آن از داخل حدود 2 متر مى‏ باشد. ارتفاع بنا 11 متر است و از تاریخ بناى آن اطّلاع دقیقى در دست نیست. اما در تایخ مازندران تألیف اسماعیل مهجورى آمده است که سیّد رضى‏الدّین به فرمان شاهرخ (850 ـ 807 هـ. ق) آن را تعمیر نموده است. روى قبر این امامزاده صندوق چوبى قدیمى منبّت کارى سالم و بسیار نفیسى قرار دارد که در سال 770 هـ. ق ساخته شده و طول و عرض آن به ترتیب 25/3×60/1 و ارتفاع 10/1 متر است. گویا این صندوق در قرن گذشته از بین رفته و در سال 1254 هجرى سر دیگرى براى آن ساخته‏اند که به خوبى بدنه صندوق نیست.

روى بدنه صندوق، با خط بسیار زیبا، آیة الکرسى، صلوات کبیره، سورة فتح و آیات دیگرى از قرآن کریم و تاریخ ساخت صندوق و نام واقف آن کنده‌کارى شده است.

درِ ورودى حرم قدیمى و با ارزش است که از چوب ساخته شده و داراى ابعاد 35/1×2 متر مى‏باشد که بر روى آن نیز منبّت کارى زیبایى به چشم مى‏خورد و بر سردر آن دو عدد کاشى بسیار نفیس تعبیه شده و به نظر مى‏رسد که قبلاً کاشى‏هاى بیشترى در این بنا وجود داشته است.

در صحن بقعه، قبور زیادى به چشم مى‏خورد و در حریم بقعه در سال‌هاى 75 و 78 وضوخانه و سرویس بهداشتى ساخته شده و نسبت به تعمیر و مرمّت بدنه بقعه و گنبد اقدام گردیده است.

قدمت بنا را بیش از هزار سال تخمین زده‏اند و شالودة آن از گل و خشت خام و آجر مى‏دانند.

گنبد بنا مخروطى شکل و در ساقه‏اى هشت ضلعى به ارتفاع قریب به 75 سانتى متر قرار دارد و ارتفاع آن از سطح بام بقعه بیش از 3 متر است که با رنگ سبز نقّاشى شده است. مساحت بقعه 102 متر مربّع و مساحت کل بنا 250 متر و مساحت فعلى مجموعه اعم از عرصه و اعیان قریب به دو هزار متر مربّع مى‏باشد.

در سالیان اخیر، دور بناى قدیمى، شبستان بزرگى به صورت هشت ضلعى و به ابعاد هر ضلع قریب به 10 متر احداث شده که در هر ضلع آن دو پنجره هلالى تعبیه شده است.

به اعتقاد اهالى، شخص مدفون در این بقعه، محمّد دیباج فرزندِ بزرگوار امام جعفر صادق (است که در سال 203 هـ. ق در منطقه‏اى بین جرجان و طبرستان به شهادت رسیده و برخى روستاى چهارده یا شهر امروزه دیباج را مدفن آن بزرگوار مى‏دانند. مورخّان دربارة محل دفن وى اختلاف دارند، برخى
او را در میان آزاد شهر
از شهرهاى گرگان،
برخى در خرقان بسطام و عدّه‏اى در ابیورد و شهر دیباج ذکر نموده‏اند.

نخستین بار ابوالقاسم اسماعیل بن عبّاد بر سر مزار محمّد دیباج عمارتى ساخت که تا اوایل قرن هفتم هجرى باقى بود ولى در اثر حمله‏اى که به سال 620 هـ. ق در زمان سلطان
محمّد خوارزمشاه ـ محمّد بن تکش ـ به دست ترکان انجام
گرفت تخریب گردید.

اما در قرن هشتم هجرى مرقد محمّد دیباج مورد بازسازى
قرار گرفت چنانچه قاضى نور اللَّه شوشترى گوید: «سلطان
محمّد الجایتو (717 ـ 703 هجرى) بناى آن را مرمت و گنبدى
بر آن ساخت».

حمداللَّه مستوفى، متوفّاى 730 هجرى، مورّخ و جغرافیدان ایرانی که در قرن هشتم از جرجان دیدن کرده است چنین گزارش مى‏کند که: «از مزار اکابر تربت جرجان محمّد بن جعفر صادق و آن مزار به گور سرخ مشهور است و در آن‌جا دو سنگ آسیاب است هر یک بیست گز قطر و دو گز ضخامت آن مى‏باشد».

بعد از قرن نهم تا اوایل قرن چهاردهم هجرى هیچ گزارشى از وضعیّت مرقد محمّد دیباج بدست نیامده است.

تنها این که محمّد حسن خان اعتماد السلطنه بعد از گذر از چشمه على ـ شمال دامغان ـ و اقامت در چهارده کلاته از آن مرقد یاد مى‏کند و بیاد مى‏دارد که: «محمّد بن جعفر در چهارده کلاته از خاک گرگان به عهد مأمون خلیفه وفات نمود و مدفون گردید و نیز مى‏گوید مزار محمّد دیباج در چهارده کلاته واقع شده است».

اما تمام گزارشات فوق تنها کلّى گویى است. زیرا جرجان سابق که بسطام و شهر دیباج و رامیان را شامل مى‏شد، مى‏تواند تاریخ هر سه مزار را در برگیرد. زیرا علاوه بر ثبت میراثى بودن این سه مزار، همه آنان در قرن چهارم ساخته شده است. امام ابو نصر بخارى در هنگام شهادت محمّد بن زید داعى، برادر حسن بن زید داعى، مؤسّس دولت علویان، مى‏نویسد: او در کنار قبر دیباج در گرگان دفن نموده‏اند و اینک تنها جایى که قبر محمّد بن زید داعى را مى‏توان یافت، در کنار ضریح محمّد بن جعفر صادق (در رامیان آزاد شهر است که در پایین پاى محمّد دیباج مدفون و اینک داراى ضریح و سنگ قبر مى‏باشد. اتّفاقاً این گور را در گذشته به گور سرخ یا مشهد احمر مى‏گفتند چون با خاکهاى سرخ منطقه ساخته شده بود. به هر حال، مدفن محمّد دیباج فرزندِ امام جعفر صادق (
در شهر دیباج نمى‏تواند باشد، مدارکى در دست است که این
مرقد را از محمّد خوارزمى بن قاسم الشیخ بن محمّد الدیباج بن امام جعفر صادق (مى‏داند. او در خوارزم که یکى از دهات‏هاى جرجان سابق بود سکونت داشت و در مکان فعلى بدرود
حیات گفت. او نوادة بزرگوار محمّد دیباج است و در سال
303 از دنیا رفت. وى در نهضت حسن بن على الاطروش، نقش
به سزایى داشته است.

اعتماد السلطنه در مطلع الشمس پس از بیان موقعیّت امامزاده دیباج، لوح ایوان بقعه را بازنویسى کرده است، او مى‏نویسد:
«... در طرف غربى آبادى قریه قلعه بقعه امامزاده محمّد بن جعفر الصادق(است. این بقعه بر روى بلندى واقع شده گنبدى مثمن دارد بیرون گنبد محوّطه‏اى است ده ذرع در این محوّطه ایوانی است رو به مشرق که درِ بقعه در ایوان و رو به مشرق باز شده است. بقعه شبیه به مسجد مى‏باشد و سعادت مطابق‌تر و دولتى موافق‌تر و عمارت نیکوتر نبود که در مزار متبرّک و روضه منوّر المرحوم السعید الشهید امام بن الامام محمّد بن جعفر الصادق صلّى اللَّه علیه و السلم عمارتى بنیاد افتد و چیزى ساخته شود که سال‏هاى بسیار و قرن‏هاى بیشمار بر روى روزگار بماند در روز متوجّه این... شده و بنیاد این جنبد نموده و بوجه السیر باتمام رسانیده باز
توفیق هدایت به یمن میمنت این بزرگوار رفیق و یار شده در
خاطر عبور کرد که چون این.... باتمام پیوست و در یمن
بقعه شریفه از ظلم و ستم که حکام ماضى جارى نموده و از قدیم الایّام رفع این ستم و دفع این آلم...».

این بنا به شمارة 2423 و در تاریخ 30/06/1378 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۷
محمد مهدی فقیه بحرالعلوم



کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است، اما برای چاپ مطالب اجازه کتبی مالک سایت و صاحب اثر لازم است!(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)


[ شنبه 23 خرداد 1394 ] [ 09:24 قبل از ظهر ] [ محمد اعتصامی فر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره سایت




آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
دانلود بهترین کتابهای موبایلی
نظر سنجی
نظر شما راجع به بشیران دیباج






دانلود نرم افزار های کابردی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
جعبه حدیث

چت آنلاین



جستجو
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
قرآن آنلاین

http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG

كد موسیقی برای وبلاگ